Death Frost Doom

Det finns ett berg som ingen bestiger. Legenderna berättar att en väldig ondska en gång levde på berget, men skräck avmattas med tiden och rykten om väldiga skatter sprids fort. Den som tar sig den hårda vägen upp längs berget möts först av en märklig enstöring. Han varnar med bestämd röst lycksökare och andra dumskallar för att ta sig längre upp på berget, men sådant hindrar knappast den dumdristige med guld i blick. Knappt en dagsmarsch vidare upp på berget märks hur allt liv lämnat berget. Varken fågelsång, insekter eller växtlighet finns här. Den påträngande, väldiga tystnaden bryts så av ett märkligt surrande. Det kommer från en snötäckt gravplats, fylld med hundratals gravstenar. Några enstaka döda träd står här, och längst bort en förstenad stuga.

Så inleds Death Frost Doom, en modul av skräck- och gorefantasten James Raggi IV. Själva modulen äger rum i den förstenade stugan, samt i den källarmiljö som finns under den. Stugan är full av märkliga föremål och händelser som garanterat ger även de mest härdade spelarna huvudbry och en känsla av obehag och föraningar om värre saker längre fram. Tonläget skruvas upp ytterligare när rollpersonerna beger sig nedåt till den uråldriga onda plats som finns under stugan. Den onda kult som en gång levt här har lämnat vidriga spår efter sig, och desto djupare rollpersonerna tar sig, desto vidrigare blir det. Samtidigt blir surrandet högre och högre…

Jag skall inte avslöja vad som dväljs djupare i källaren, låt det bara vara sagt att det lätt kan gå åt fullständigt helvete för rollpersonerna och för den delen för allt som lever inom många mils omkrets. Allt är i sådana fall givetvis deras eget fel, som det skall vara. Det är till och med möjligt att en effektiv och försiktig spelgrupp tar sig genom stora delar av modulen helt oskadda och rejält mycket rikare utan att någonsin befunnit sig i någon fara.

Death Frost Doom är framförallt en modul som kontrollerar tempo och förväntningar. Atmosfären är så tät att den går att skära med kniv, och trycket på spelarna ökar successivt under spelandets gång. Mer än en spelgrupp har fallit till föga och bara flytt ifrån platsen med svansen mellan benen. Det händer inledningsvis väldigt lite egentligen. Det finns en massa saker att titta på, pilla med och undersöka, men det är mest menat att inge känslor av obehag och sätta stämningen. När något väl händer, dock, går det väldigt fort. Situationen spårar ur med en väldig kraft och hastighet.

Det rör sig om en ganska kort modul. Själva äventyret utan kartor och tabeller är på knappt 18 sidor i litet format och kan med lätthet klaras av på en kväll. Kartorna är tydliga men litet torra. Illustrationerna av Laura Jalo är suveräna och bidrar till att ingjuta ett obehag för spelledaren att vidarebefodra till sina spelare.

Betyg 5/5: En av tidernas starkaste moduler, ett enastående exempel på atmosfär, tempo och skräck. 

Death Frost Doom släpptes 2009 av Raggis egna Lamentations of the Flame Princess. Med i modulen följer även miniäventyret The Tower. Den trycka versionen är slutsåld, men det går fortfarande att köpa modulen som PDF från bland annat LotFP-butiken: http://www.lotfp.com/store/DeathFrostDoomPDF

James Raggi IV driver själv mikroförlaget Lamentations of the Flame Princess, som förutom spelet med samma namn också ger ut äventyr och settingböcker, både sådant av Raggi själv och sådant som skrivits av andra (såsom Geoffrey McKinney och Zak S), samt fanzinet Green Devil Face.

Annonser

En reaktion på ”Death Frost Doom

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s