Charnel Crypt of the Sightless Serpent

På krogar och gator runt om i hela Hyperborea talar man ömsom drömmande, ömsom viskande om den best som vaktar familjen Xavadars krypta: en väldig oseende orm som gråter ädelstenar. För att undkomma den gröna döden nedsänkte familjens nekromantiker hela familjen i en djup dödsliknande sömn och frammanade den oseende ormen för att vaka över dem. Vart 250:e år tar sig ormen ur sin krypta och visar sig för omvärlden, och så har det varit i snart ett årtusende. Under natten har några bröder förlustat sig runt Khromarium, berikade med vackra ädelstenar, och de hävdar att de faktiskt sett den oseende ormen.

När man väl navigerat sig genom ödemarken mot där ormen senast sågs möts man av en trädlös och stenig sumpmark. Runtom finns ett antal mer stabila stenrösen och klippformationer, och i dess mitt ett väldigt sjunkhål. Härifrån finns flera vägar ned till Xavadarfamiljens krypta. Själva dungeondelen av Charnel Crypt of the Sightless Serpent är uppdelad dels i en grottformation och dels den konstruerade kryptan. Såväl grottformationen som kryptan har flera förgreningar och sammantaget finns det gott om olika möjligheter att navigera dungeonmiljön. 
I grottdelen finns det en del monster som har sin hemvist, framförallt rör det sig om klassiska Dungeons & Dragons-monster av den lite mer udda typen (inga orcher eller kobolder alltså). Kryptan består i sin tur i huvudsak av olika fällor och pussel att lösa. Det visar sig även, för den som tar sig djupt nog, att inte hela Xavadar-familjen somnat in. Även kryptans väktare, den oseende ormen i modulens titel, finns förstås på plats och erbjuder en verklig utmaning (men också stora rikedomar!)
En sak som gör den här modulen spännande är att det pågår ganska mycket samtidigt. Det finns inte nödvändigtvis ett enskilt slutmål med att anordna en expedition till platsen och när man väl kommer dit visar det sig att saker och ting inte riktigt står till som man kanske har trott. Att jaga och kanske nedlägga ormen är ett projekt i sig, att utforska grottmiljöerna ett annat och att bryta sig in och ta sig djupare i kryptan kan mycket väl ändra på de planer man haft innan man kom dit.

Monstren och spelledarpersonerna i Charnel Crypt of the Sightless Serpent är spännande och välgjorda och i de fall det rör sig om Monster Manual är det roligt utvalt. Dungeondesignen är utmärkt med flera ingångar, många förgreningar och stor bredd i hur miljöerna ser ut. Den bakgrundshistoria bakom vad som hänt där nere är hyggligt intressant och rullas elegant upp under utforskandet av kryptan. Där modulen börjar brista lite mer är i designen av pussel, fällor och skatter. Det finns inga särskilt spännande föremål och fällorna och pusslen är väldigt grundläggande och inte särskilt påhittiga.

Betyg 4 / 5 – En väldigt väldesignad dungeon med ett spännande monster och utsökt titel. 

Charnel Crypt of the Sightless Serpent publicerades först i OSR-magasinet Knockspell #1. Den har sedan kommit ut i självständig form via mikroförlaget North Wind Adventures, som också står bakom spelet Astonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea. Du kan köpa modulen i tryckt form här: http://www.swordsmen-and-sorcerers.com/store

Författaren Jeffrey Talanian har förutom Charnel Crypt of the Sightless Serpent skrivit allt annat som släpps via North Wind Adventures, samt har publicerats flera gånger i Knockspell. 

Annonser

6 reaktioner på ”Charnel Crypt of the Sightless Serpent

  1. Läste modulen i helgen och kan bara hålla med om betyget. Blir även nyfiken på vad du skulle ge Taken from Dunwich då jag även läste den i helgen och den diggar jag kanske ännu mera.

    Bra jobbat

  2. Hur mycket skiljer sig den tryckta versionen av Charnel Crypt mot versionen i Knockspell (d.v.s. bör man köpa äventyret separat även om man har Knockspell #1)?

  3. Jag tycker det är intressant att du ger hyfsade betyg till äventyr som Bryce Lynch har dissat. Det är alltid intressant med ett annat perspektiv. Vi får se om du framledes kommer att såga något som han hyllar 🙂

  4. ”Hur mycket skiljer sig den tryckta versionen av Charnel Crypt mot versionen i Knockspell? ”

    Har snabbbläddrat igenom och det verkar inte vara så farligt 🙂 Om något så tycker jag mig se lite mer settingsurr i Knockspell versionen, men kan inbilla mig åxå.
    Hur som så är kartorna de samma så det finns inga hemliga rum som man missar 🙂

  5. Bra där Hans! Ja, som jag uppfattar det är det mer Hyperborea-material i den fristående modulen, om man inte är ute efter just det så kan man gott nöja sig med Knockspell-versionen.

    Vad det gäller Taken from Dunwich har jag den tyvärr inte, så åsikter får helt enkelt komma senare. Jag har gillat allt jag sett från Talanian, så jag har alla ambitioner att införskaffa den.

    Angående Bryce Lynch recensioner så håller jag ofta med honom om det han skriver, men jag är klart mer entusiastisk och kanske lite väl generös i mina bedömningar. Kanske ska se om han recenserat något jag själv inte tycker är något vidare, och se om det finns något mönster där. Annars kanske jag bara har en generösare grundinställning 🙂 Just den här modulen tyckte jag dock att Bryce var överlag positiv till?

  6. Ja, han har givit den en 5/10, så det är ju i alla fall ett godkänt betyg. Jag blandade nog ihop den med recensionen av Taken from Dunwich, som han sågade totalt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s